Tuesday, April 22, 2008

BAbi ,membabi... =D "Ada Apa Dengan BAbi?"

 Assalamualikum wbt...

Oh lame xade entry..ade membe siap kate aku hangat2 taik ayam..well,mayb laa aku hangat2 macam ni...time orang sibuk berblog aku pon nak juga...ada benar kata kawan aku yang sorang ini...bila orang slow down aku pun slow sama..bukan slow tapi terus sepi tanpa sebarang entry terbaru..Jawapan aku macam ini laa untuk 'cover' balik.. "Bro,aku xde idea laa"atau barangkali yang terkeluar dari mulut aku "aku xsuka nak tulis sket2 mcm sesetengah orang,kalo nak aku buat panjang laa or at least aku buat biar blog aku ini terdiri dari beberapa perenggan".....ini antara jawapan yang aku bagi kat member2ku yang suka berblog atau pun bagi mereka yang hobinya membaca blog2..kekadang teringat kata2 member aku ini   "manusia suke dipuji biarpun xbetul,tetapi xsuka dikeji walaupun betul" ini kalo xsilap aku dia petik dari Ustaz Ismail Kamus..bukan la aku nk kata member2 keji aku sebab aku xberblog cuma petikan ni memang benar dan kena juga batang hidung aku .jawapan yang mudah dan sangat tepat ialah aku malas sket kebelakangan ini... =D

cukup dengan mukadimah aku..ingin aku masuk 'title' yang agak menarik dan hangat diperkatakan lagi2 di bumi malaysia bertuah...babi lagi...Haih barangkali makhluk Allah SWT ini ditakdirkan menjadi 2 tajuk pertama aku sejak mula berblog..

malas 'nk kona sana sini..gostan laa pecuu kaa apakaa' aku straight ke pendapat aku yang xseberapa...mungkin juga mengundang persoalan atau pun pertikaian dikalangan pembaca.
  1. aku rase xsalah untuk buat satu kandang besar lagi moden yang mampu recycle najis2 or sisa yang berpunca dari babi.Itupun bergantung kepada keperluan!!!.
  2. aku juga berpendapat, xmanis menghalang orang bukan Islam dari terus menternak babi,kerana ini memang makanan mereka.lagi2 kalau mereka menternak untuk keperluan mereka.
  3. selain itu,aku berpendapat orang melayu terlampau 'emosional' dalam memikirkan isu ini(pun aku tujukan kepada diri ini)
  4. Walaupun dalam Islam melarang penganutnya memakan daging babi,tidak bererti pemerintah mesti mengharamkan ia dari diternak oleh golongan bukan Islam.

Ini pun aku fikir2kan juga dengan situasi aku dalam blog aku yang pertama, memang aku 'emo' bila groupmate makan 'natang' itu.Tapi aku sedar yang aku xboleh nak 'emo' sangat dengan dia sebab itulah makanan dia.barangkali itu makanan kegemaran dia seperti aku suka makan ayam.jadi bertitik tolak dari sini aku salah juga  bila 'emo' bila dia makan 'natang' itu.

tp dalam pada masa yang sama,aku berpendapat aku berhak untuk 'emo' bila dia xmenjaga sensitiviti aku yang ketika itu berpuasa...sungguh aku berhak untuk 'emo' cuma...cuma bila fikir dari sudut yang lebih positif,ini semua dugaan..dugaan yang sangat kecil yang cuma aku sahaja yang 'terlebih over??' atau aku yang 'membabi buta' nak over??

mungkin orang melayu sangat sensitif...mungkin jua xnak kalah(bagus sikap ni,cuma pastikan ianya bertempat) ..atau melayu ini mudah shaja nak ikut orang..orang sokong kita sokong
..kami sokong!! sokong apa?..xtaulaa ?
malu memang memalukan..sikap ini pun masih menebal dalam diri aku..walhal aku nak jadi orang ISLAM lebih dari nak jadi orang MELAYU..

4 comments:

pembingkai gambar said...

Abang, sahabat lamaku. last skali kita jumpa masa cobra ten. huuhu.. tak sangka kau pon ada blog. keep on writing. aku personally takde blog. aku suka menulis tp aku lebih banyak melaksanakan apa yang aku ckp. pepehal... keep in touch.

RAWNA said...

hehe
skong ladang babi tu kalau sume ladang babi yg lain kat selangor tu tutup..pastu buat la jauh dr penempatan dan kene pastikan btol2 tak mencemarkan alam sekitar. tak sokong kalo m'sia nak jd pengeksport babi.bela ckup2 utk rakyat m'sia sndri mkn dah la..btol2..kite takleh la nak marah or halang diorg,,nak buat camne..dah tu mknn diorg..huhu

abg_syazwan said...

ye k.a aku setuju....environment friendly mmg laa menjadi syarat utama dlm setiap aspek pembangunan xterkecuali juga pembangunan ladang ni...n dari prospect negara Islam n ahli OIC aku kira presiden OIC skarang pon mampu tendang Malaysia kuar andaikata Malaysia bercita2 ataupon mmg sah pengeksport babi terbesar kalo xdunia..asia tenggara wallahualam...

Mohafiz MH, M.D. said...

macam kenal je blog yang tulis sikit2 tu..haha..

keep up the good work bro..nak kena link blog ko ni

nway aku dah berpindah (pindah blog,bukan pindah rumah).heh!