Wednesday, April 23, 2008

aku...bola ragbi dan awek...

Terkejut gak semalam lepas seorang sahabat lamaku bagi sedikit komen dlm blog aku..bukan laa comment..lebih kepada nk 'buzz' aku dan memberi sedikit semangat untuk menulis blog..terima kasih sahabat!!!

dlm komen yang ringkas itu pun dia sempat mengingatkan aku tentang 'memori' yang aku kira antara yang paling seronok dan mencabar pernah aku libatkan diri yakni RAGBI...ini memang sekolah punya cerita...tp cerita ini mmg seronok kalau teringat atau jadi tajuk bualan kat meja restaurant mamak kat rumah aku...lagi2 kalau sembang dengan member yang ex-ruggers atau yang masih  'berkarier' ruggers..

Gila...mmg gila kalau fikir2 balik..apa yang seronok dalam 'game' ini pun aku xtau laa ..
tapi diawal pembabitan aku dalam ragbi ni pun sebab kebetulan..masuk2 SMSAH@jenan aku terjumpa laa cikgu ragbi. cuma time itu aku xtau pon siapa dia(yeke dia cikgu ragbi tuh?)?pengurus laa  kalau nk lihat dari segi cara dan gayanya...
melanjutkan pelajaran di Scotland atas tiket untuk menjadi cikgu english, aku sedar cikgu ragbi ini bukan sebarang orang...bukan calang2 orang...mmg jenan ini hulu juga kalau nak dibandingkan dengan SBP yang lain..acapkali jenan@SMSAH disalah sebut atau disalah tulis dengan SEMESAH,SEMSAH,SMSSAH..ini aku nampak bila aku menyertai acara2 peringkat SBP seluruh  malaysia...mmg laa nyata org ramai xkenal sangat sekolah aku...hahah..tapi cikgu2nya aku kira bagus dan gempak juga kelulusan mereka.tapi berbalik kepada cikgu ragbi ini..dia berada dalam 'class' dia tersendiri...3tahun pertama sejak mula main ragbi..dialah pengurus..pengurus yg penuh kontroversi lagi panas baran..org tanya aku ok x dengan dia? suka xdie sebagai seorang pengurus?
..jawapannya ialah x..sebab ape?aku xtau laa..serius aku xtau..pelik tapi benar..
mungkin juga aku teringat akan 'legacy'nya ketika membawa sekolah aku beraksi dlm ragbi xkira laa peringkat kebangsaan,zon utara,negeri mahupun daerah.. tq sir...

gabungan pemain2(time aku skolah lagi ) yang pemalas lagi telinga kuali...ditambah pula dengan trainer yang mmg sempoi dan cool  serta pengurus yang panas baran menjadikan ruggers zaman aku ini bagus juga aku kira...bukan johan kebangsaan tapi kalau nak masuk mana2 club kat malaysia untuk main ragbi aku kira at least xsusah nk dapt dan mampu 'sangkut' dengan club2 ini. dan mmg aku dgr2 ada saje budak2 jenan yang main untuk club yang high reputations atau negeri bagi merebut piala agong..tahniah kepada kalian semua..

untuk aku kat rusia ini..aku dah kena lupakn sebenarnya ragbi nii..ketiadaan padang yang 'easy access' mcm kat malaysia...membuatkan aku 'bersara' dari game ini lebih awal dari yang aku jangkakan...

kalau nak diikutkan dari segi 'tatacara' ragbi nii... dulu mmg ramai geng2 aku time skolah join...
mana xnye....bila ade game saja ..satu skolah tengok.time game laa nk tunjuk sape kuat,sape lemah.dlm ramai2 penyokong itu mestilah ada pelajar2 perempuan..jadi niat aku serta 'beberapa' kawan aku x seikhlas mana sgt pon bila awal2 join ragbi...
lebih kepada nk popular,mencapub,nak macho dsb......mungkin masih berfikiran separa matang lagi..adik2 form1 lagi laa katakan...

aku skiplaa sket..lompat ke form3..selepas 2thn  bertunggang langgang,luka sana sini,pecah bibir ,bergaduh  mcm kepala samseng....akhirnya aku survived,pemain yg xseramai dulu ni masih mampu..masih lg bermain..ramai juga yg tarik diri atas alasan takut injured(lawak gk ni),family xbagi main...n macam2 lagilaa..ada yg bg alasan munasabah dan xkurang juga 'bachul'..

time ni kitorg dh agak bijak bermain..dh membesar laaa adik2 ni hahaha...xsemestinya main kena kasar baru menang...kena ade awek sokong baru menang...rasenya kebanyakkan dari kami dh betulkan niat..main sebab nak main laa..ada plak nk awek tgk!! ade yg kata main sebab nk harumkan nama sekolah..ade juga kate main sebab nk sihatkan badan(ni satu lg lawak)...












No comments: